A németországi AHP Merkle GmbH munkatársai 1973 óta fejlesztenek, terveznek és gyártanak hidraulikus munkahengereket, melyek közül nagyon sok már ipari szabványnak számít. Innovatív hajtásmegoldásaikkal új alkalmazási lehetőségeket nyitnak meg a szerszámgyártásban és a gépgyártásban. Az AHP Merkle vásárlói egy szisztematikus logikán alapuló termékpalettára és ehhez tartozóan széles körű szolgáltatásokra számíthatnak. Moduláris tervezési rendszerük lehetőséget biztosít az egyes hengertípusok összehasonlítására és elősegíti új, ügyfélspecifikus termékek fejlesztését.
A 15 AHP munkahenger csoportból ismerjék meg részletesen a VBZ blokkhengert.
Az alámentszéses termékek fröccsöntése során gyakran jelentkező technikai sajátosság, a szerszámra gyakorolt nagy erőhatás, amely az ömledék formaüregbe történő fecskendezésekor jelentkezik. Ez az erőhatás a rudat a henger felé nyomja el, így a termék eredeti paraméterei torzulhatnak.
Ilyen esetekben a fröccsnyomás akár a 2000 bar-t is elérheti. Ez a nyomás egy megfelelően nagyméretű henger és tápegység kombinációjának nem okoz gondot, de amikor a beépítés nem teszi ezt lehetővé, akkor nyújt megoldást a VBZ henger.
Működésének lelke a zárómechanizmusban rejlik, amely a henger véghelyzetébe érve (szerszám zárásakor) automatikusan zár. Ettől a ponttól kezdve nem igényel a henger a tápegység felől olajat, így a tápegyeségnek sem kell üzemelnie.
Szerszám nyitásához nem kell mást tenni, mint a B port-ra olajat engedni. Ez nyitja a mechanizmust, így a henger a jól megszokott módon visszajár.
A működéshez és rendszerbe integráláshoz nyújt segítséget a két véghelyzetérzékelő. Ezek a szenzorok a rúd érzékelésekor jelet küldenek a vezérlőegységbe.
A VBZ blokkhenger Működése képekben:
A henger véghelyzethez közeledik. A zárómechanizmus nyitva, szabad mozgást biztosítva.
A henger véghelyzetbe ért, jelez az érzékelő. A zárómechanizmus az olajáramlás következtében zárolja a rúd mozgását.
Fröccsöntés közbeni állapotot személtet a kép, amely során jól látható, hogy a hengerbe nem érkezik olaj. A szerszámból érkező erőt a rúdon át a henger a felfogató csavarokig vezeti, így a tartóerő ott ébred.
Az eljárástól függően nem minden esetben van lehetőség a szerszámot a magban felütköztetni. Ilyen esetben néhány tized mm elmozdulást okozhat a fröccsönyomás. Ezt az elmozdulást a felütköztetésből eredő nyomóerő hiányában egy laminált acéllapokból összeállított lemez lapjainak eltávolításával lehet korrigálni. A beállítást követően a rúd mélyebbre kerül, így az elmozdulás már meg fog állni az ideális pozícióban.
A gyakoribb szerszám és termék konstrukciókban van lehetőség a szerszámot a magon megütköztetni. így létrejöhet a szükséges ellenerő, amely következtében már a rúd fröccsöntés során nem mozdul el. Ennek beállítása szintén az előbb említett laminált acéllemezekkel történik.
Kiválasztáshoz és használathoz további információk:
- A megfelelő henger kiválasztása során az ébredő maximális fröccsnyomással kell minden esetben kalkulálni.
- A henger a zárómechanizmus miatt nagyobb rúdátmérővel rendelkezik, így kisebb húzóerőre képes, mint például BZ 500-as társai.
- Maximális üzemi nyomása 160 bar lehet.
- A 02-es építési kialakítás esetében a beállításhoz maximum 10 bar nyomással szabad üzemeltetni, mert a gyári rögzítése ennél nagyobb nyomást nem visel el. Ilyen esetben elegendő levegővel beállítani, majd a beszerelést követően már a maximális 160 bar-ral lehet használni.